2022’nin en sık sorulan sorularından biri kesinlikle “Metaverse Nedir?”. Metaverse fikri, kitlelerin dikkatini çekti ve geçen yıl özellikle Facebook’un Meta olarak yeniden adlandırılmasından sonra çok daha fazla ses getirdi. Teknoloji meraklıları ve uzmanlar, bir süredir teknik terimlerle metaverse üzerinde dururken, sıradan insanlar bu tür ifadeleri anlamakta zorlanıyor ve aslında insanlığın bu bilim kurgu hayalini gerçekleştirecek araçlara zaten sahip olduğuna inanıyorlar. Burada tüm teknik konuşmaların kapsamlı ve zaman çizelgesine göre yapılandırılmış bir açıklamaya çevirisini bulacaksınız, böylece metaverse ‘ün ne hakkında olduğunu rahatlıkla anlayabilirsiniz.
Metaverse Nedir?
Metaverse ‘ü Tanımlama:
Genel olarak, bir metaverse, birkaç sanal dünyayı birleştiren ve aralarında birlikte çalışabilirliğe izin veren varsayımsal bir ağdır; bu, kullanıcıların ekosistemlerde sorunsuz bir şekilde gezinebilecekleri ve aynı dijital varlıkları metaverse ‘te kullanabilecekleri anlamına gelir. Gerçek dünyayı, web 3.0’a yansıtacağı için, bunu “fiziksel atomize dünyamıza bayt tabanlı alternatif” olarak tanımlayabiliriz.
Yeni bir teknoloji aracını tanımlamaz; bunun yerine metaverse, teknolojiyle ve teknoloji aracılığıyla bağlantı kurmak için yeni bir yöntemle ilgili olabilir. Teoride, dijital alanlarını diğer kullanıcılarla aynı fiziksel odadaymışız gibi etkileşim kurmak için kullanmamıza izin verdiği düşünülebilir. Meta, Microsoft, Sony ve Epic Games gibi büyük kuruluşların inşa etmek istediği metaverse, Oculus Quest, Artırılmış Gerçeklik gibi Sanal Gerçeklik donanımları gibi birden fazla teknoloji unsurunu bir araya getireceği için İnternet’in bir sonraki sınırı olarak görülebilir. Beyin-Bilgisayar Arayüzleri ve video oyunları, böylece kullanıcılar potansiyel olarak dijital zeminlerde yeni bir yaşam ve kimlik inşa edebilirler. Beklentiler yüksek: bireyler özel avatarlarıyla çalışabilir, oyun oynayabilir, sosyalleşebilir, seyahat edebilir.
Metaverse zaten var mı?
Bununla birlikte, daha büyük metaverse ‘ün sürümü henüz gelmedi. Böylesine geniş ve fütüristik bir ağ inşa edecek teknoloji zaten mevcut olsa da, hala ortalama halkın erişiminin üzerinde. Bu metaverse, aynı zamanda, merkeziyetsiz bir şebeke oluşturmak için şirketlerin güçlerinin birleştirilmesini de gerektirecektir, ancak bunun için tehlikede olan çok fazla ticari ve ekonomik konu var.
Birleşik bir metaverse, gelecek vaat eden geleceği yapım aşamasındayken, birkaç küçük şirket ve girişim, genellikle blok zincir teknolojisinin yardımıyla kendi metaverse ‘ünü geliştiriyor. Sanal çalışma ortamları, sosyal eğlence, oyun ve diğer birçok farklı amaç için metaverse’ler oluşturuluyor. Bu tür metaversal projeler, kullanıcılara halihazırda bir dijital benlik duygusu sağlayarak, arazi satın almalarına ve oyun içi ekonomiye katılmalarına olanak tanır, hatta bazen kullanıcılara metaverse’de kendi dünyalarını ve oyunlarını inşa etmeleri için araç kutuları sağlar.
Metaverse-hevesli topluluğu yakalayan bazı popüler projeler şunlardır:
- Sandbox, kullanıcıların benzersiz oyun içi öğelerle kendi dünyalarını inşa edebilecekleri Minecraft’tan ilham alan çok oyunculu bir NFT metaverse’dir.
- Decentraland, kullanıcıların keşfederken, etkileşim kurarken ve oyun oynarken dijital gayrimenkul alıp satmalarına olanak tanıyan, Ethereum üzerinde oluşturulmuş bir metaverse ‘tür.
- Start Atlas, oyuncuların 2620’nin fütüristik senaryosunda zaman yolculuğu yapabilecekleri ve kozmosu sanal deneyimlerle keşfedebilecekleri bir RPG metaverse’dir.
Metaverse’in Kökenleri
Google, Mart ayında ilk kez bu terim için 100 arama kaydettiğinde, metaverse fikri 2021 boyunca ortalama halk arasında popülerlik kazandı. Ancak bu konsept, özellikle 1992 bilimkurgu romanı Snow Crash lansmanından sonra, bir süredir teknoloji liderlerinin kafasında dolaşıyor. Snow Crash’in yazarı Neal Stephenson, kelimenin tam anlamıyla “daha yüksek evren” veya “evren ötesi” olabilen portmanteau metaverse’yi oluşturmuştu. Sanatı taklit eden teknolojinin bu tarihsel bölümünde, Stephenson’un romanı o zamandan beri, kitaba genellikle fiziksel olanla birleşen sanal bir evrenin vizyoner görüntüsü olarak atıfta bulunan bazı teknoloji endüstrisi büyük isimler için, bir yol haritası görevi gördü.
İnternet ve Sanal Dünyalar
Roman sadece başlangıçtı. 90’larda internetin ortaya çıkışından sonra, çevrimiçi sosyal etkileşim olasılığı, video oyunlarının görsellerini ve eğlencesini sosyal özelliklerle birleştiren Massive Multiplayer Online oyunlarının temel fikirlerinden biri haline geldi. There, RuneScape ve Second Life gibi MMO oyunları, kullanıcılar yeni ortamları keşfedip sanal bir kimlikle kendilerinin yeni bir versiyonunu ifade edebildikçe popülaritesi patladı. Bu oyunlar, oyuncuların sanal bir dünyada öğeler oluşturmasına, satın almasına ve satmasına ve deneyimlerini binlerce oyuncuyla eşzamanlı olarak paylaşmasına olanak tanır. Hala doğal olarak merkezi olduklarından ve oyun evrenleri arasında bir birleşme olmadığından, uzmanlar genellikle onlara protometaverses diyorlar.
Oyun endüstrisi, metaverse konseptini geliştirme yolunda öncülük etmeye devam ediyor. 2000’lerde Roblox, Minecraft, Fortnite, Animal Crossing ve diğerleri gibi birkaç metaversal oyun popülerlik kazandı. 2021’de Fortnite 350 milyon kayıtlı kullanıcıya ulaştı ve Travis Scott’ın platformdaki konseri 12 milyonun üzerinde izlenme topladı.
GameFi Geleceği – Kripto Oyunlara Yatırım Devam Ediyor mu?
Büyük Teknoloji ve Pandemi
Birçok oyuncu zaten metaverse benzeri oyunların yoğun kullanıcılarıydı, ancak hiç kimse bu teknik kelimeyi kullanmıyordu. Metaverse konsepti etrafındaki hype, başka bir kurgusal çalışmanın dikkat çekmesinden sonra yeniden ısınmaya başladı: 2018’in film uyarlaması Ready Player One. Bu film, sanal gerçeklik geleceğinin kolektif hayal gücünü somut görsellere dönüştürdü. Pandeminin ilk kapanması sırasında dünya çapında bir yıllık katı karantinaların ardından, metaverse’nin 2021’de popülaritesinin patlaması birkaç yıl daha aldı. COVID-19 pandemisi, çeşitli halk sağlığı ve siyasi meseleleri gün ışığına çıkarmanın yanı sıra, inşaatın ilk uzak dünya dinamiğinin hızını da hızlandırdı.
Sanal çalışma, birçok profesyonel için standart haline geldi ve çoğu, geleneksel yerinde iş fırsatlarına geri dönmek bile istemiyor. Google, Microsoft ve eski Facebook gibi büyük şirketler, bu yeni taleple başa çıkmak için sanal işbirliğini ve sosyalleşmeyi kolaylaştırmak için araçlar oluşturdu ve geliştirdi. Ancak pandemi sırasında palyatif bir önlem olarak oluşturulan bu platformlar merkezileştirildi. Kullanıcılara sanki gerçekten bir çalışma ortamındaymış gibi sürükleyici ve bütünleştirici bir deneyim sunmuyorlar. Daha büyük bir metaverse ‘ün kurulmasına öncülük etmeyi hedefleyen Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, şirketi Meta olarak yeniden adlandırdı ve Horizon Worlds girişimini başlattı.
Blockchain Teknolojisi ve Yerinden Yönetim
2020, sanal işbirliği uygulamaları ve alanları için bir devrim anlamına gelse de, aynı zamanda blok zincir tabanlı teknolojilere ve projelere önemli bir gelişme sundu. Axie Infinity gibi yeni protometaverse oyunları yükseldi ve merkeziyetsizlik ile gerçek değer ekonomisini öne çıkan özellikler olarak ön plana çıktı. Kısa bir süre sonra, Decentraland ve Cryptoverse gibi meta veriye odaklanan blok zincir projeleri de, popülerlik kazandı. Bu oyunlarda kullanıcılar sanal arazi satın alabilir ve dijital varlıklarla servet inşa edebilir.
Blockchain teknolojisini metaverse ile birleştirmek, sanal dünya için yeni bir çağın başlangıcını temsil ediyor. Kontrolü elinde tutan büyük şirketler yerine bireyler, fiziksel dünyayla paralel, açık, birbirine bağlı dijital dünyalar yaratıyor.
Metaverse’in özellikleri
Metaverse ‘te bu kadar çok aranan şey, şu anda çok sayıda ayrı uygulama ve platform aracılığıyla parçalanmış çok sayıda teknolojik ve pratik özelliğin birleşimidir. Metaverse ‘ün en çok aranan özelliklerinden bazılarını öğrenin:
Sanal Kimlik
Dijital bir avatar aracılığıyla dijital bir benlik yaratmak, metaverse ‘ün temel yönlerinden biridir. Önceden hazırlanmış karakterler veya üçüncü şahıs anlatımı artık kullanıcıları temsil etmiyor. Bunun yerine, fiziksel bedenlerini yansıtabilen ya da yansıtmayan otantik sanal versiyonları aracılığıyla görülebilirler. Kişiler, avatarlarını özel NFT modası ve aksesuarlarıyla kişiselleştirerek, çevrimiçi bir kişilik ve varlık oluşturarak kendilerini ifade edebilirler. Bu yetenek, yakında kullanıcıların satın alıp kiralayacakları ve daha sonra zevklerine göre dekore edecekleri dijital evlere yayılacak.
Sosyal Değişimler ve Eğlence
Metaverse’ler, kullanıcıların sanal ortamlarda başkalarıyla buluşmasına ve gerçek bir sosyalleşme duygusuna sahip olmasına olanak tanıyan devasa açık dünya ekosistemleridir. İnsanlar iş toplantıları, partiler, konserler için bir araya gelebilir veya yağmur ormanı benzeri bir sanal alanda dolaşırken sadece sohbet edebilir. Örneğin Roblox, şimdiden eğitim amaçlı odalar hazırlıyor.
Şu anda farklı sosyal medya uygulamalarına dağılmış tüm çevrimiçi sosyal etkileşimler, sonsuz metaverse dünyalarında bütünsel deneyimlere dönüşüyor. Bu tür platformlar, çevrimiçi sosyal paylaşımlar söz konusu olduğunda hepsi bir arada çözümler haline geliyor.
Metaverse’de Etkinlik Nasıl Düzenlenir?
Bereketli Ekonomi
Çoğu kendi para birimini sunduğundan, dünya içi ekonomi, metaverse’ler için zaten bir gerçekliktir. Aslında, kripto tabanlı metaversiyonlar, kripto paralar veya kripto değişim platformlarında itibari para ile alınıp satılabilen gerçek dünya değeri tokenleri yaratarak geleneksel oyun içi ekonominin ötesine geçer. Pek çok kullanıcı, metaverse tokenlerinin artan değerinden kazanç sağlıyor ve türünün tek örneği koleksiyonluk NTF ürünleri satıyor. Öte yandan geliştiriciler, sanal NFT arazilerinin satışından da önemli gelir elde ediyor. The Sandbox’ın 3,8 milyon Euro’ya bir arsa satarak gösterdiği gibi, metaverlerdeki sanal araziler milyonlar değerindedir.
Kalıcı Altyapı ve Donanım Esnekliği
Metaverse’ler, gerçek zamanlı olarak var olan ve çalışmayı asla bırakmayan, kullanıcı tanımlı paralel gerçekliklerdir. Gelecekte, kullanıcıların sanal dünyalar arasında sorunsuzca atlamalarına ve öğeleri bir dünyadan diğerine taşımasına da olanak tanıyacak. Böyle bir özellik, kullanıcıların sorunsuz deneyimlerin keyfini çıkarabilmeleri için kesinlikle güçlü ve hızlı bağlantılar gerektirecektir.
Şimdilik, birçok kişi bir metaverse ‘e erişmenin süslü ve pahalı VR kulaklıkları ve AR donanımı gerektirdiğini düşünse de, şu anda mevcut olan çoğu metaverse evrenine birçok donanım biçiminden erişilebilir. Mobil cihazlar, bilgisayarlar ve giyilebilir cihazlar sanal dünyalara girmek için yeterlidir.
Meta ‘nın (Eski Facebook) Horizon Worlds’ü tek metaverse mi?
Basitçe söylemek gerekirse, hayır. Daha önce açıklandığı gibi, metaverse ‘ün mevcut sürümü esas olarak sanal bir dünyayı tanımlar. Bunun gibi sayısız metaverse vardır ve Horizon Worlds bunlardan sadece bir tanesidir. Meta, Horizon Worlds’ü geliştirmek ve genişletmek, daha geniş bir kitle için daha erişilebilir hale getirmek ve yakında, kolektif fütüristik hayallerde yatan daha büyük metaverse vizyonuna dönüştürmek için milyarlarca dolar yatırım yapıyor. Kısacası, Horizon Worlds birleşik bir metaverse veya tek başına bir metaverse değildir.
Son Söz
Sonuç olarak; gerçek dünya ile geniş ölçüde birleşik bir metaverse evreni arasında yaşayabilmemiz için daha gidecek çok yol var. Bunun gerçekleşmesi beş, on, hatta yirmi yıl alabilir, ancak bilmemiz gereken, birçok şirketin bu varsayımsal gerçeği gerçeğe dönüştürmek için yatırım yaptığı ve önemli çaba sarf ettiğidir. Şimdilik, sanal kimliğimizi oluşturarak, yeni insanlarla tanışarak, oyun oynayarak ve günlük yaşamımızı genel olarak planlayarak bireysel metaverselerde sanal benliğimizin tadını çıkarabiliriz.
Yorumlar (7)